INTEGRACJA SENSORYCZNA

Dziecko na huśtawceIntegracja sensoryczna to skuteczna metoda terapii stosowana u dzieci i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:

  • umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi),
  • nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD),
  • nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne,
  • nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna),
  • problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracja uwagi),
  • opóźnionego rozwoju mowy,
  • opanowania umiejętności szkolnych (problemy z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia).


Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej u niemowląt i małych dzieci (zaburzenia samoregulacji)
dziecko:

  • nie lubi przytulania, głaskania
  • nie wkłada do buzi zabawek
  • jest nadmiernie pobudzone
  • płacze podczas kąpieli
  • nie lubi dotykać zabawek o określonej fakturze
  • unika kontaktu wzrokowego
  • nie wodzi wzrokiem za pokazywaną zabawką
  • nie zasypia w obcym miejscu
  • lubi hałas
  • dźwięki nieprzyjemne dla innych sprawiają mu przyjemność
  • do zaśnięcia potrzebuje bardzo głośnych dźwięków
  • do zaśnięcia potrzebuje zupełnej ciszy i nawet najcichsze dźwięki je wybudzają
  • preferuje długotrwałe przebywanie w jednej pozycji
  • nie lubi/bardzo lubi gwałtowne ruchy
  • lubi intensywne huśtanie
  • jest bardzo drażliwe, płaczliwe, wybucha złością
  • bardzo szybko przechodzi do intensywnego płaczu
  • ma trudności z zaśnięciem
  • często budzi się w ciągu nocy

Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym -
dziecko:

  • jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
  • ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
  • źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
  • ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
  • ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
  • podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  • jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
  • trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
  • bywa uparte, negatywistyczne,
  • w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
  • nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
  • wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
  • nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
  • niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
  • unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
  • uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
  • przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
  • w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
  • często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
  • nie ma dominacji jednej ręki,
  • ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
  • ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  • sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
  • nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.